Strony

30 grudnia 2010

ABC organizacja igieł przy hafcie

Igły nieużywane muszą być przechowywane w suchym miejscu. Uważam, że opakowania w których są sprzedawane sprawdzają się bardzo dobrze.
Ciemnienie igieł jest całkowicie naturalną reakcją na kontakt z palcami.
Nie należy igieł zostawiać na dłuższy czas wbitych w haftowaną tkaninie, bo może wystąpić reakcja, która spowoduje trwałe pobrudzenie.
Do wbijania igieł najlepsza jest wełna, zabezpiecza przed rdzą.
Igielniki:
Igły mają już taką właściwość, że się ciągle zawieruszają, dlatego bardzo pomocne są igielniki, które pozwalają na kontrolę ich ilości.
Mogą być przeróżne: kupione lub własnoręczne zrobione, z różnych materiałów, oby tylko igły dobrze się wbijały. Korzystałam do tej pory z kilku opcji: z motka włóczki, klasycznego haftowanego igielnika (wypełnienie z waty – beznadziejne) i wykonanego z filcu. Igielnik z filcu (motylek na zdjęciu) zrobiłam sama metodą na mokro, jest świetny. 
Organizer do igieł:
Na rynku dostępny jest jeden gotowy organizer do igieł, wykonany z plastiku, do postawienia na stole. Opisuje się mulinę za pomocą znaczków graficznych, a mieści 50 kolorów. Nie widziałam tego sprzętu w sklepie stacjonarnym. Ceny w sklepach internetowych kształtują się w granicach 40 – 46 zł.
Jak zaczęłam haftować GK, postanowiłam zrobić próbny organizer, żeby przekonać się czy jest to sprzęt pomocny. Był nieduży, bo tylko na 7 igieł – sprawdził się doskonale i szybko okazało się, że przydałby się na większą ilość.
Rozważałam kupno gotowego organizera, ale potrzebny mi był od razu i zależało mi na tym aby można go było powiesić. Po konsultacji okazało się, że ten się nie nadaje (żadnych zaczepów, jest z plastiku więc chyba jest ciężki). Postanowiłam więc zrobić go sama, aby był dostosowany do moich potrzeb, sugerując się zdjęciem gotowego.
Materiały potrzebne do zrobienia organizera do igieł:
- cienka tektura: 28cm / 21 cm (taka klasyczna z pudeł na różny sprzęt RTV/AGD jest za gruba – ciężko wycinać małe okienka). Widziała w papierniczym cienką „zwartą” falistą tekturę w różnych kolorach, myślę że też by się nadawała, jak ktoś chciały wersję bardziej kolorową.
- nożyk do cięcia tektury (zwykły ok. 5 zł),
- 30 cm czarnej cienkiej gumki (35 gr),
- metr sznurka (ale tylko w opcji do powieszenia) (70 gr),
- 2 pasy gąbki grubości ok.1 cm lub filc,
- kartka A4,
- klej uniwersalny „Magic” (ok. 2 zł). Zwykły klej biurowy nie sklei tektury,
Schemat:
Miejsce na igły – 36 szt.
Czas wykonania - ok. godziny.
Koszt – wszystkie materiały miałam w domu, dokupiłam tylko gumkę, sznurek i igły.
Sposób postępowania:
1. Tekturę podzieliłam na 4 części: dwie ścianki po 7 cm (dł. 28 cm), kolejna po 4 cm  i 3 cm w wyliczonych miejscach zgięłam (na zdjęciu już podzielona przy trzeciej ściance są skrzydełka – nie są konieczne).
2. Na drugiej części narysowałam małe kwadraciki od górnej i dolnej krawędzi (ok. 1 cm) z przerwami pomiędzy. W jednym rzędzie wyjdzie 18 szt. Rysowałam je sugerując się paskiem na znaczki graficzne, tak aby kwadraciki był mniejsze w jego granicach.
3. Następnie wycięłam kwadraciki nożem do kartonu.
4. W środku należy zostawić (wyliczyć) miejsce na pasek z oznaczeniem znaczków graficznych. Zrobiłam je w Wordzie rysując  tabelę (strona w poziomie, 18 kolumn, 2 wiersze, akapit x 3). Dla lepszej widoczności są większe niż kwadraciki na igły.
5. W celu zamocowania pasków, w trzech miejscach przeciągnęłam gumkę (na lewej stronie zabezpieczyłam supełkiem).
6. Gąbkę dopasowałam do wyciętych kwadracików (paski), przykleiłam na lewej stronie.
7. Na rogach zaczepiłam sznurek do zawieszenia.
8. Złożyłam części, aby powstał trójkąt (czwartą krótką część sklejam z pierwszą).
9. Gotowe.
Na pierwszym planie próbny organizer:
Gotowy organizer przy pracy:
Jak widać bardzo proste.

29 grudnia 2010

ABC organizacja muliny przy hafcie

Przed rozpoczęciem haftowania sprawdzam posiadane zasoby muliny i dokupuję brakujące kolory po 1 góra 2 motki. Wskazówki (jeśli są) w zakresie ilości potrzebnej muliny biorę trochę pod uwagę, ale zazwyczaj nie jest to do końca wiarygodne (zależy od sposobu haftowania, nr tkaniny itd.). Oczywiście mogą wystąpić sytuacje, że dokupywana w trakcie mulina będzie różnić się kolorem (raz mi się zdarzyło), są to jednak przypadki sporadyczne. Taka sytuacja może występować częściej teraz przy Ariadnie, która zmieniła technologią produkcji muliny (połysk, bardziej jedwabista nić). Należy mieć to na uwadze i nie mieszać tego samego koloru obecnie produkowanego ze starymi zapasami (przed zmianą numeracji), aby uniknąć przykrych niespodzianek.
Bez względu na ilość muliny w danym projekcie, mam pod ręką wszystkie, które będą potrzebne. Oczywiście trudniej odnaleźć się przy kilkudziesięciu kolorach niż kilku.
Obecnie w haftowanym przeze mnie obrazie GK jest 78, aby szybko odnaleźć potrzebny numer ułożyłam mulinę w opakowaniach, które akurat miałam w domu i pasowały wielkością. Wykorzystałam 2 metalowe pokrywki z pudełek po „Baryłkach” i plastikowe przezroczyste pudełko (w całości)  po czekoladkach „Fererro Rocher Collection” (takie kulki w różnych smakach). Obie części pudełka bardzo dobrze się sprawdziły, wchodzi na nie po 20 szt., świetnie układają się też warstwowo i tym samym mulina zajmuje zdecydowanie mniej miejsca. Niestety same czekoladki FRC są drogie i nie należą jakoś specjalnie do moich ulubionych, więc jak ktoś po świętach ma na zbyciu to chętnie przygarnię puste pudełka :). Na pewno w przyszłości będę potrzebowała ich więcej przy innych projektach GK.
Tak to wygląda: metalowe na dole, plastikowe górne warstwy.
Muliny nie układam numerami, bo w trakcie haftowania przesuwam potrzebną na pierwsze pudełko (pozostałe 3 ułożone są warstwowo) lub wyjmuję na stolik.  
Przy małych pracach, haftuję danym kolorem na całej powierzchni.
Przy dużych, skomplikowanych, kiedy lepiej haftować na mniejszej powierzchni tkaniny oraz występują kolory mieszane - świetnie sprawdził mi się organizer do igieł (własnej produkcji), ale o tym później.

27 grudnia 2010

Patchworki z Gwatemali

Gwatemala jest bardzo bogata we wszelakie rękodzieło, w tym patchworki. Wyrabiane są tą techniką kapy - duże bo zazwyczaj 2x2,2 m. Wzory są dość proste: kwadraty, prostokąty - bardzo kolorowe lub w jednej gamie kolorystycznej. 
Bardzo piękne były też patchworki haftowane. Oczywiście największym bogactwem tych wyrobów są tkany z jakich są wykonywane, nieraz bardzo stare, tkane ręczne. Po okresie wykorzystywania do innych celów stają się częścią patchworków. 
Występują na całym terenie, ale bardzo duży wybór pięknych wzorów jest w Antigua – starej stolicy Gwatemali, położonej w dolinie u stóp trzech wulkanów i wiosce Santiago zamieszkałej przez Majów położonej nad jeziorem Atitlan. 
Antigua - widok na wulkan:
Santiago - widok na wulkan: 
Jeżeli ktoś ma zamiar odwiedzić te okolice, to zakupy właśnie tam należy zrobić. W Santiago wzory oraz kolorystyka była inna niż na pozostałym terenie (bardziej stonowana). Poniższe zdjęcia pochodzą właśnie z tej wioseczki.





19 grudnia 2010

ABC metody haftu krzyżykowego

Post typowo informacyjny, bo czy wiemy jak się nazywa metoda jaką haftujemy, czy nie - to nie ma to większego znaczenia (jak robi się to prawidłowo).
Istnieją dwie metody haftu krzyżykowego: angielska i duńska.
Ja jak pewnie większość hafciarek -  korzystam z obu metod w tym samym projekcie, w zależności od potrzeby (generalnie duńska i w niewielkim stopniu angielska).
Metoda angielska
W metodzie angielskiej poszczególne ściegi krzyżykowe kończy się przed przejściem do następnego ściegu, kolejno od lewej do prawej. Jest to "jeden ścieg w czasie". 
Ta metoda jest właściwa dla pojedynczych ściegów, a także gdy haftuje się w pionie rząd w tym samym kolorze.
Można oczywiście używać angielskiej metody podczas całego projektu. W dawnych czasach w ten sposób pracowały hafciarki zwłaszcza przy samplerach. Ta metoda na całej pracy jest wolniejsza i zużywa się dużo więcej nici, nie uzyska się też „czystości” (pionowe kreseczki) na lewej stronie.
Metoda duńska
W metodzie duńskiej wykonuje się rzędami (poziom) ścieg podstawowy tym samym kolorem i wracając do punktu wyjścia wykonuje ścieg kryjący. Prawidłowo zrobiony krzyżyk na lewej stronie haftu będzie tworzyć 2 pionowe kreseczki.

10 grudnia 2010

ABC igły - rodzaje

Prawidłowy dobór igły do haftu:
  1. należy stosować igły w zależności od ich przeznaczenia (rodzaj igły) np.: haft krzyżykowy – igły gobelinowe (Tapestry), haft wstążeczkowy – z ostrym czubkiem (Chenille),
  2. im większy rozmiar, tym mniejsza (cieńsza) igła,
  3. ucho igły powinno być ciut grubsze niż użyta nitka (rodzaj nici),
  4. igła powinna swobodnie przechodzić przez materiał (rodzaj i rozmiar tkaniny) z lekkim oporem.
Zalecane rozmiary igieł do haftu krzyżykowego w zależności od użytej tkaniny:
- Aida 11 - rozmiar igły 22,
- Aida 14 i płótno evenweave 28 - rozmiar igły 24,
- Aida 16 i 18, płótno evenweave 32 – rozmiar igły 26.
Ostateczny wybór rozmiaru igły zależy od preferencji danej osoby np.: na tkaninie Aida 14 – zalecany jest rozmiar igły 24, ale równie dobrze haftuje mi się igłą nr 26, a już igła nr 22 jest za duża.
W poście ABC wybór igły   podałam więcej informacji i zalecane  rozmiary ze względu na użytą tkaninę i rodzaj nici.
Do haftu krzyżykowego używam tylko igieł specjalnych (gobelinowych) z większym uchem ułatwiającym nawlekanie muliny i bez ostrego czubka. 

Słowniczek: igły (needle) do haftu:

IGŁY GOBELINOWE (Tapestry, Cross Stitch)
Igły z dużymi uchami i zaokrąglonymi ostrzami. Dzięki takim ostrzom, igła prześlizguje się pomiędzy włóknami tkaniny nie uszkadzając ich. Igły do gobelinów są używane do wyszywania wełną lub bawełną na kanwie lub tkaninach o luźnym splocie. Idealne do haftu krzyżykowego.
Rozmiary od 14 do 28.
IGŁY HAFCIARSKIE (Embroidery)
Igły hafciarskie mają długie ucha, które pozwalają na używanie nici do haftowania różnej grubości.
Rozmiary od 1 do 10.
IGŁY HAFCIARSKIE Z CZUBKIEM (Chenille)
Igły z dużymi uchami, ostro zakończone. Kiedyś używane do wyrobów szenilowych. Są idealne do szycia grubych i mocnych materiałów przy użyciu grubych nici. Do haftu wełną (Crewel Embroidery / Crewelwork), do wyszywania tasiemkami (haft wstążeczkowy) oraz przeszywania wyrobów patchworkowych. Przeznaczone do haftu lub wyszywania na tkaninie typu len lub podobnych o luźnym splocie.
Rozmiary od 14 do 24.
Dodatkowa wiedza zawsze może się przydać, dlatego dodaje trochę informacji o innych rodzajach igieł.
Słowniczek - igły do szycia ręcznego:

IGŁY DŁUGIE (Sharps)
Najpopularniejsze igły do codziennych robótek krawieckich. Małe i zaokrąglone ucho sprawia, że igła jest mocniejsza. 
IGŁY PÓŁDŁUGIE (Betweens)
Bardzo krótkie igły z zaokrąglonymi uchami. Zwykle jest to najpopularniejszy wybór wśród krawców i profesjonalnych użytkowników, poleca się je do wykonywania szybkich i regularnych ściegów. Często używane do szycia wyrobów patchworkowych. Dla początkujących użytkowników najlepszy jest rozmiar 8, zaś dla doświadczonych rozmiar 10.
IGŁY SAMONAWLEKAJĄCE (Self-Threading)
Igły samonawlekające mają specjalne ucho, przez które nić jest przeciągana od góry. Igły są przeznaczone dla szyjących, którzy mają problemy z nawlekaniem tradycyjnych igieł. 
IGŁY DO CEROWANIA (Darning)
Igły o zróżnicowanej długości, odpowiednio dużym oczkiem do cerowania odzieży przy użyciu grubszych nici, muliny, przędzy lub włóczki. Jednocześnie bardzo ostre i gładkie co zapewnia łatwość wykonywanych prac, nawet przy tępych i grubych tkaninach.
IGŁY DLA MODYSTEK (Milliners/Straws)
Długie igły z okrągłymi uchami. Tradycyjnie używane do szycia kapeluszy, igły dla modystek używane są także do plisowania, zdobienia tkanin oraz wykonywania ozdób z koralików.
IGŁY DO NAWLEKANIA KORALIKÓW (Beading)
Bardzo cienkie i proste igły z długimi uchami. Są idealne do nawlekania koralików, pereł, cekinów lub naszywania ich na tkaniny.
IGŁY DO SZYCIA LALEK (Doll Making)
Igły do szycia lalek to igły ostre, łatwe w nawlekaniu, z gładkimi uchami, wytrzymałe, które nie postrzępią nici. Te igły używane są do zszywania części lalek, wyszywania im części twarzy oraz doszywania im włosów. Igły do szycia lalek nadają się idealnie do przeszywania przez warstwę wypełnienia przy pikowaniu wyrobów patchworkowych.
IGŁY DO SZYCIA SKÓR (Leather)
Trójkątne ostrze igły do skór pozwala na przeciągnięcie igły przez grube materiały. Igły do skór są używane do szycia rękawiczek, pasków, ze skór, zamszu lub materiałów plastikowych.
ZAGIĘTE IGŁY TAPICERSKIE (Curved)
Specjalnie zakrzywione igły przeznaczony dla rzemieślników i majsterkowiczów do szycia lub naprawy wyrobów tapicerowanych, dywanów i zabawek, gdzie użycie wygiętej igły jest konieczne.

5 grudnia 2010

Gołębie GK (5)

Mroźna zima sprzyja haftowaniu - postęp prac: od 16.11.2010 r. do 04.12.2010 r.
Odznaczyłam obrazek czarnymi teczkami,  aby widoczne było pole haftu:
Zbliżenie: 
A tu widać ile jeszcze zostało do końca:

4 grudnia 2010

Peru: haftowane opowieści

Indianie w Peru nie znając pisma utrwalali swoje życie na tkaninach, które stały się głównym przekazem ich historii (choć bardzo nietrwałym) i nie zawsze zrozumiałym. Długopisem stała się igła, którą zapisywali na nich scenki z życia codziennego, ważne dla nich symbole i bóstwa.
W ten sposób powstają nadal piękne haftowane bieżniki i poszewki na poduszki. Ceny wahają się w granicach 25-80 zł (wszystko zależy oczywiście od miejsca zakupu i zdolności w targowaniu).
Co znajduje się na tkaninach:
- Indianie z trzcinowych pływających wysp na jeziorze Titicaca: życie codzienne tj. łowienie ryb, polowanie na ptaki, łodzie i domy z trzciny itd.
- ważne symbole: kondor, wąż, puma.
- bóstwa (kanciaste twarze).
Krótki fotograficzny przegląd tej kolorowej twórczości: 







2 grudnia 2010

ABC płótna bawełniane (evenweave) – rodzaje


PŁÓTNA BAWEŁNIANE (evenweave)
W odróżnieniu od płótna lnianego splot jest bardziej regularny.
Charakterystyka:
- 100% bawełna,
- składa się z oddzielnych pojedynczych nici które krzyżują się pod kątem prostym w pionie i poziomie (evenweave), w przeciwieństwie do tkanin takich jak Aida, w których nici tkaniny są zgrupowane razem, tworząc bloki (blockweave),
-  płótno produkowane jest w rozmiarach: 18, 22, 27, 28 co oznacza ilość nitek na cal (1 cal – 2,54 cm) i odpowiada wielkości od 71 do 112 nitek na 10 cm,
-  im wyższa liczba wątku na cal, tym bliżej są otwory na tkaninie i haft jest drobniejszy,
- doskonale nadaje się do haftów, gdzie haftowany jest tylko motyw główny, bez tła,
-  należy haftować co 2 nici (wątki),
- przy haftowaniu co 2 wątki – nr podzielony na pół daje orientacyjny rozmiar jaki uzyskałoby się na tkaninie Aida np.: Jubilee  28 = Aida 14.
-  ze względu na układ nici, łatwiej haftować krzyżyki ułamkowe i petit.
Wybrane rodzaje płótna Zweigart:
Nazwa, liczba nitek na cal / gęstość - liczba nitek na 10 cm / skład:
Davosa 18 ct / 71 nitek / 100% bawełny:
 
-  miękkie w dotyku płótno z dość grubych włókien. Nadaje się do różnego rodzaju haftów. Doskonałe do odzieży, poduszek i innych przedmiotów, w których jest wymagane miękkie płótno.
Linda  27 ct / 107 nitek / 100% bawełny:
- bardzo popularny materiał powszechnie stosowany w zestawach z haftem krzyżykowym. Jest doskonałą alternatywą dla płótna lnianego 28 – ze względu na łatwość w haftowaniu i dobrą cenę. Lekkość tkaniny powoduje, że jest doskonała do odzieży ze względu na ścisłe splot i efekt drapowania. Również nadaje się do obrusów, serwetek i samplerów. Jest bardziej sztywna i ma matowy wygląd w odróżnieniu od Lugany, która jest z lekkim połyskiem.
Jubilee  28 ct / 112 nitek / 100% bawełny:
- bardzo przyjemne, miękkie w dotyku płótno. Przy hafcie co 2 wątki (nitki) tkaniny może być używany w miejsce Aidy 14. Nadaje się na obrusy, poduszki, samplery i dekoracyjne przedmioty.
Annabell  28 ct / 112 nitek / 100% bawełny:
 - płótno lekko błyszczące z nierównym splotem. Jest w 100% z bawełny z grubych i cienkich nici, które nadają jej efekt podobny do lnu. Jest doskonałe do każdego projektu haftu krzyżykowego. Doskonała na odzież, zasłony, poduszki, obrazy i samplery.
PŁÓTNA MIESZANE (bawełna z dodatkiem syntetyku).
Wybrane rodzaje płótna Zweigart:
Nazwa, liczba nitek na cal / gęstość - liczba nitek na 10 cm / skład:
Bellana 20 ct (Lugana) / 80 nitek / 52% bawełna, 48% wiskoza – duża kolorystyka.
Vienna 21 ct / 85 nitek / 60% bawełna, 40% wiskoza.  
Lugana 25 ct / 100 nitek / 52% bawełna, 48% wiskoza - duża kolorystyka:
- miękka tkanina o bardzo gładkiej powierzchni, mieszany skład nadaje jej lekki połysk. Jeden z najbardziej popularnych materiałów z Zweigart. Nadaje się na obrusy, samplery, poduszki i inne akcesoria dekoracyjne. Lugana jest idealny dla haftu krzyżykowego, haftu z wyciąganymi nitkami i innych technik haftu liczonego, w tym Hardangera. Należy haftować co 2 wątki.
Brittney 28 ct (Lugana)/ 112 nitek / 52% bawełna, 48% wiskoza.
Murano 32 ct (Lugana) / 126 nitek / 52% bawełna, 48% wiskoza.
Meran 27 ct  / 107 nitek / 60% wiskoza, 40% bawełna – na serwetki.
Modena 35 ct / 140 nitek  /52% bawełna, 48% wiskoza.