25 października 2010

ABC zamienniki mulin

Wzory graficzne do haftu krzyżykowego są opracowywane  najczęściej dla palety DMC i/lub Anchor. Jeśli więc korzysta się z tych nici, w większości przypadków nie powinna wystąpić konieczność stosowania zamienników.
Wyjątek stanowią wzory firmy Dimension, która produkuje i dołącza do swoich wzorów także mulinę oraz kiedy kolorystyka określona jest wg innych palet niedostępnych w Polsce (np.: MayFlower MF (Rosja), Gamma (Rosja), Dome (Chiny) itp.). Rzadko się zdarza aby w ww. przypadkach nie była wskazana paleta alternatywna w bardziej dostępnej mulinie.
Kłopot z doborem nici wystąpi też wtedy, gdy mimo korzystania z innych popularnych palet (Ariadna, Anchor, Madeira)  nie będzie ona rozpisana przy danym wzorze.
W wyżej wskazanych przypadkach, jeśli nie mamy zamiaru kupować muliny zalecanej przez producenta, należy próbować dobrać mulinę na podstawie tabeli konwersji, interaktywnych programów i własnego wyczucia.
Ja zamienniki stosuję tylko w zakresie niedużych  wzorów np.: motywów dziecięcych lub o kolorach mocnych, kontrastowych (zazwyczaj z DMC na Ariadnę). Mieszanie kolorów kilku producentów nie wpływa na wygląd niewielkich haftów.
Obrazy duże i skomplikowane najlepiej wykonać w mulinie wskazanej przez producenta wzoru i tych sama nie zmieniam. Należy też unikać mieszania kolorów różnych mulin. Nawet kolory popularne występujące w różnych paletach są inne (np.: czarny, odcienie bieli, brązy) co może znacząco wpłynąć na ostateczny efekt  (np.: w Ariadnie są nicie matowe, w DMC  z połyskiem / występują inne gamy kolorystyczne, pasujące najlepiej względem własnych odcieni).
W sieci można znaleźć bardzo dużo stron, które mogą być pomocne. Należy mieć jednak na uwadze też to, że w związku z różnicami w jakości oraz ilości kolorów danego producenta (np.: DMC – 465 / Ariadna – 330), często wskazywane zamienniki znaczne odbiegają od oryginału - nie ma więc zamienników idealnych.
Nie traktuję też dostępnych zamienników jak wyznacznika, ale jako wskazówki. Często dobieram je sama, na podstawie kolorów widocznych we wzorze (zdjęcie). Nie jest to takie proste, ale z czasem nabiera się wprawy i to nawet wciąga.
Bardzo pomocne w doborze kolorów są „Karty kolorów” z próbkami nici poszczególnych producentów.
Trochę przykładowych stron z tabelami konwersji i interaktywnymi programami:
- Tabele: Rucni prace: Ariadna, Anchor, DMC, Madeira, Puppets, Balerina.
- Interaktywny przelicznik: Hafty Polskie: Ariadna, Anchor, DMC, Madeira.
- Interaktywny przelicznik: Abakan: Ariadna, Anchor, DMC, Madeira.
- Tabela: producent firmy Gamma: Anchor, DMC, Madeira, Gamma.
- Interaktywny przelicznik: Cyberstitchers : Anchor, Bucilla, Dimensions, DMC, J&P Coats, Candamar, Sullivans.
- Tabele: DMC – MayFlower (MF) - Riolis,
Swappons.
- Tabela: Catty: DOME – DMC - Anchor.
- Tabele: Laura-stitch: zbiór stron z przelicznikami różnych nici.
- Tabela: Kresticov: DMC, Anchor, Madeira, MF, Gamma – w tym słowne oznaczenie kolorów w j. angielskim i rosyjskim.
- Tabela: DMC-USA – kolory słownie w j. angielskim.

17 komentarzy:

  1. Twój blog to kopalnia wiedzy hafciarskiej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam pytanie, znalazłam piękny obraz do wyhaftowania, ale zauważyłam dziwne numery kolorów tzn. są one pięciocyfrowe. Wzór ściągnęłam z netu i niestety nie było nic napisane na temat rodzaju nici użytych do pracy.Miałaby Pani pomysł, co to mógłby być za rodzaj nici?
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  3. Łatwiej byłoby to ocenić gdybym widziała wzór, ale może to być Dimensions.

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja mam taki problem... bo chciałam przyoszczędzić i kupiłam na allegro mulinę Moonbrand (chyba chińska) i kurcze nie mogę nigdzie znaleźć do niej zamienników :( Czy spotkała się Pani z jakąś tabela?

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam tej muliny, ale z tego co się zorientowałam to w sieci nie ma do niej zamienników.

    OdpowiedzUsuń
  6. witam:) jeżeli to możliwe mogłaby mi Pani w jakiś sposób wytłumaczyć jak się robi czarne linie na hafcie krzyżykowym żeby zaznaczyć kontury? będę ogromnie wdzięczna

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. Najkrócej to jest to ścieg za igłą, chociaż ja robię kontur też w inny sposób. Tak na sucho ciężko to wyjaśnić. Opiszę i zobrazuję to zdjęciami kiedyś w kursie ABC haftu krzyżykowego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie mogę nigdzie znaleźć przełączników muliny bestex. Mam śliczy choć prosty wzór wymagający tylko 16 kolorów, jednak w wielu subtelnych odcieniach fioletu i lila i tu właśnie problem. Tabele konwersji na DMC wszystkich tych kolorów nie obejmują. Czy możesz mi jakoś pomóc?. Pozdrawiam Irena

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie mogę nigdzie znaleźć przełączników muliny bestex. Mam śliczy choć prosty wzór wymagający tylko 16 kolorów, jednak w wielu subtelnych odcieniach fioletu i lila i tu właśnie problem. Tabele konwersji na DMC wszystkich tych kolorów nie obejmują. Czy możesz mi jakoś pomóc?. Pozdrawiam Irena

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałabym wyszyć portrety mojej "świętej trójcy", znaczy moich trzech urwisów... Czy orientuje się Pani, gdzie i czy w ogóle można znaleźć programy do przerobienia zdjęć na krzyżyki? Pozdrawiam Sylwia Lehmann

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Programów jest dość sporo, część płatnych, część bezpłatnych. Trzeba szukać w sieci i mieć świadomość, że program to nie wszystko. Nie wystarczy wrzucić zdjęcie, trzeba to później jeszcze obrobić.

      Usuń
  12. gdy czegoś nie wiem szukam u Ciebie i co? ... i znajduje odpowiedź :)
    dziękuję za Twój blog :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Twój blog to istna kopalnia wiedzy!
    Szukam zamienników muliny gamma i bach.. Jest :) jesteś wielka. Z tego miejsca baaaardzo dziękuję :)
    Piękny blog. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Kupiłam na Jomm piękny obraz do wyszycia haftem krzyżykowym ale nie wiem jaką muline mam kupić bo tak dziwnie jest tam napisane 1 2 3 4 5 6 7 8 A B C D itd.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione słowo :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

recent posts