8 lipca 2010

ABC wybór krosna, stojaka do ram i tamborków

Ramy prostokątne i kwadratowe oraz większe ramy okrągłe (tamborki) mają za zadanie ułatwienie pracy przy średnich i większych haftach. Ze względu na rozmiar i ciężar potrzebne są do nich stojaki. Na rynku występują różne rodzaje, można je podzielić na:
- krosna stojące (regulowana wielkość pola haftu) i stojaki (z zamocowanym na stałe tamborkiem lub sam uchwyt do tamborków i ram).
- przykręcane do stołu krosna i tamborki oraz uchwyty do tamborków,
- podudowe / przysiadane (z zamocowanym na stałe tamborkiem lub sam uchwyt do tamborków).
Ze względu na duży wydatek, nie polecam kupowania zwłaszcza krosna dla osób zaczynających, ponieważ i tak na początku haftuje się mniejsze formy. Jeśli jednak haft na dobre wejdzie w nasze życie, dobrze jest się na taki sprzęt zdecydować.
Wybór w poszczególnych rodzajach jest w Polsce niezbyt wielki. Oczywiście dużym utrudnieniem w podjęciu decyzji jest też brak możliwości przetestowania przed kupnem różnych wariantów. Żeby sobie to ułatwić najlepiej dokładnie określić własne potrzeby, odpowiadając sobie na pytania dotyczące własnego sposobu pracy np.:
- jaki rodzaj będzie najwygodniejszy dla mnie? (stojący, podudowy, czy przykręcany do stołu),
- czy mam nieograniczoną ilość miejsca? (np.: krosna stojące - są dość duże),
- czy naciąg tkaniny na ramie mi odpowiada? (nawija się od góry i dołu – boki są luźne), czy jednak wolę tamborki?
- jak często haftuje średnie i duże hafty? (częstotliwość używania)
- czy będę miała swobodny dostępny do lewej strony haftu? (rozpoczęcie i zakończenie nitki).
Ja do tej pory haftowałam trzymając tamborek w ręku. Dość długo zastanawiałam się nad krosnem lub stojakiem, przeglądałam polskie i zagraniczne strony internetowe – w końcu określiłam czego szukam.
Haftuję siedząc na fotelu, z nogami po turecku lub zgiętymi w inny sposób, dlatego odrzuciłam stojaki podudowe (za bardzo się kręcę) i przykręcane do stołu (nie usiedzę na krześle pochylona nad stołem). Nie mam też miejsca na stojące krosno, ale już uchwyt stojący zajmuje go mniej i mogę do niego przyczepić dowolny tamborek i ramę (maksymalny rozmiar określa producent). Szukałam z mechanizmem, którym mogłabym szybko i łatwo wyregulować wysokość tamborka na stojaku (góra-dół) oraz taki który umożliwi mi przekręcanie tamborka na boki (dostęp do lewej strony). Odrzuciłam też stojaki połączone z tamborkiem na stałe bez możliwości zmiany na inny rozmiar.
Po dokonaniu tej analizy stwierdziłam, że w obecnej sytuacji najbardziej dla mnie odpowiedni będzie uchwyt stojący na ramy i tamborki z ww. mechanizmami i takiego szukałam. 
Wypatrzyłam i zamówiłam brytyjskiej firmy Elbesee, stojak przyszedł w częściach, ale złożenie go zajęło mi dosłownie kilka minut. Na razie jestem zachwycona, świetnie mi się na nim haftuje. Stojak jest dostosowany do rozmiaru maksymalnego:
- 45 cm - tamborek.
- 61x30 cm – rama.

Mój stojak z zamocowanym tamborkiem (25 cm/śr.).
 Jeszcze w częściach i z instrukcją obsługi:
 mechanizm obrotowy (na boki i góra-dół).

Największy wybór na rodzimym rynku oferuje Hobby Studio (w zakładce: katalogi-akcesoria-tamborki). Jest to też dobry punkt wyjścia do szukania w sklepach stacjonarnych.

11 komentarzy:

  1. Miałem problem co podarować mojej siostrze na urodziny. Teraz już wiem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za konkretny opis tamborka ...synowa czeka na prezent pod choinkę.
    T.O.

    OdpowiedzUsuń
  3. Możesz dokładnie podać model tego stojaka Bo widzę ze i dla mnie będzie idealny

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak jak pisałam jest w Hobby studio, podaje opis ze strony:
    03-256 - Uchwyt stojący, do którego można mocować tamborek lub ramę do haftu. Można regulować kąt oraz wysokość płaszczyzny roboczej od 50 do 100 cm. Wykonany z twardego polerowanego drewna.
    Maksymalny wymiar mocowanego tamborka 45 cm.
    Maksymalny wymiar mocowanej ramy 61x30 cm.
    (Rama ani tamborek nie są dołączone, należy je zakupić oddzielnie).
    124,90 zł (cena w promocji do 30.09.12 r.)
    159,90 zł (cena normalna)

    OdpowiedzUsuń
  5. spróbowałam znaleźć tamborek podobny do Twojego na stronie Elbesee, ale albo nie rozumiem czegoś, albo nie ma, pod hasłem Hobby Studio wyświetla się taka masa adresów, że doprawdy trudno zgadnąć , o który sklep chodzi, a chciałabym znaleźć coś dla siebie, bo uczę się haftu koralikami i do tego potrzebuję dwóch rąk wolnych-::). Czy mogłabyś pomóc?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi wyświetla się tylko jeden adres :) Podaję link:
    http://www.hobbystudio.pl/katalogi/hs-6a/akcesoria_kateg/tamborki.html
    jest pod nr: 03-256 Uchwyt stojący, 159,90 zł / szt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeśli chodzi o uchwyt.
      Tamborek na zdjęciu nie był kupiony w HB i tego typu nie widziałam w polskich sklepach, za granicą są, jako te większe od 20 do 45 cm.

      Usuń
    2. bardzo dziękuje - zamówiłam przysiadny i stojący. Już się cieszę!!! Pozdrawiam

      Usuń
  7. Czy dostanie to co zamowilam

    OdpowiedzUsuń
  8. Krystyna mikita lubzina 47 KOD 39_102

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione słowo :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

recent posts